Agenda | Activitats | Biblioteca | Login

Blogs Escola Sant Gregori

  • Inici
    Inici Aquí pots trobar totes les entrades de blog de tota la pàgina web.
  • Categories
    Categories Mosrta un llistat de les categories d'aquest blog.
  • Etiquetes
    Etiquetes Mostra un llistat d'etiquetes que s'han emprat al blog.
  • Blogaires
    Blogaires Cerca al teu blogaire favorit de la pàgina.
  • Blogs d'equip
    Blogs d'equip Troba els teus blogs d'equip favorits aquí:
  • Dades d'accés
    Dades d'accés Formulari d'inici de sessió

Dret

Publicat per a a ESGPENSAMENT
  • Mida de la font: Més gran Menor
  • Visites: 7842
  • 106 Comentaris
  • Imprimeix

Hola a tothom altre cop!

Amb una mica de retard, per fi obro una altra vegada una nova página en aquest blog, per tal que comenteu el tema que estem tractant. Com sabeu, es tracta del significat de la paraula Dret. De fet, en té més d'un, de significat, i us animo a que els comenteu i, en la mesura del posible, establiu la relació que hi ha entre ells (si n'hi ha alguna). Deixo aquí també el text que hem estat treballant, per si en voleu parlar.

 

 

JOHN LOCKE, Assaig sobre el Govern Civil (1690)

 

 “Per a entendre correctament el poder polític i derivar-lo del seu origen, hem de considerar en quin estat es troben els homes naturalment, i aquest és un estat de perfecta llibertat per a ordenar llurs actes i disposar de llurs propietats i de les persones que creguin convenient, dins dels límits de la llei natural, sense demanar permís ni dependre de la voluntat de cap altre home.

 

 És, així mateix, un estat d’igualtat, on tot el poder i la jurisdicció són recíprocs i ningú no té més que els altres; per tal com no hi ha res més evident que el fet que criatures de la mateixa espècie i condició, nascudes promíscuament amb els mateixos avantatges naturals i amb l’ús de les mateixes facultats, han de ser també iguals entre si sense subordinació ni subjecció, a menys que l’Amo i Senyor de totes, per declaració manifesta de la seva voluntat, en situés unes per damunt de les altres o els conferís, per clar i evident decret, un dret indiscutible de domini i de sobirania.” (II, 4)

 

 “L’estat de natura té una llei natural que el governa, la qual obliga tothom. Aquesta llei, que és la raó, ensenya a tot el gènere humà que, essent tots iguals i independents, ningú no ha d’atemptar contra la vida, la salut, la llibertat ni les possessions d’un altre. Tots els homes són obra d’un únic, omnipotent i infinitament savi Creador; per tant, tots els servents d’aquest únic amo sobirà, enviats al món per ordre seva i segons el seu pla, són propietat seva, com a obra d’Ell que són, i no han estat pas creats perquè la vida d’uns depengui de la voluntat dels altres, sinó perquè la de tots depengui només d’Ell. I essent dotats amb semblants facultats, i constituint tots una mateixa comunitat natural, ningú no pot invocar cap mena de subordinació entre nosaltres que ens autoritzi a destruir-nos mútuament, com si haguéssim estat creats per fer ús els uns dels altres, com fem amb les criatures de rang inferior. (...) si no és per fer justícia a un malfactor, no podrà arrabassar ni danyar la vida ni res d’allò que tendeix a la protecció de la vida, la llibertat, la salut, els membres o els béns d’un altre.” (II, 6)

 

 “Així com la raó és més fàcil d’entendre que no pas els intricats artificis dels homes que segueixen interessos hostils amagats darrera la lletra de la llei, les lleis interiors dels països només seran justes en la mesura en què es fonamentin en la llei natural, segons la qual han d’ésser regulades i interpretades.” (II, 9)

 

Comentaris

  • Max Munné Mas
    Max Munné Mas Dimarts, 03 Març 2020

    John Loke fou un intelectual del s.XVII dC.
    La intenció de Loke era mostrar una teoria que demostrés que el rei Orange, que va imposar el seu poder sense ningun permis, era un rei legítim.

  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Diumenge, 08 Març 2020

    El rei Guillem III d'Anglaterra, de la dinastia Orange

  • Mateu Torres Vidal
    Mateu Torres Vidal Dimarts, 03 Març 2020

    John Locke en el text que hem llegit a classe, intenta saber com s'ha fet l'estat polític, és a dir, un estat artificial. Ell diu que en hem de remontar-nos en l'estat natural, per poder entendre l'estat civil. Llavors jo crec que si l'estat natural li podem dir anarquia, estaríem en una igualtat i llibertat completa, però si desobeeixes la llei natural, que és una llei no escrita, sino moral, els altres poden actuar per igualar el que s'ha fet. Per exemple, si una persona et roba i estem en anarquia, podria retindre'l i agafar el que és meu.

    Contestar Cancel·la
  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Diumenge, 08 Març 2020

    Molt bé!!

  • Olivia Sorensen Giro
    Olivia Sorensen Giro Dilluns, 02 Març 2020

    Locke, l’autor dels textos esmentats a classe, defensa que el poder polític ha de millorar les carències que trobem al estat natural, i si no és així, aquells que són gobernats i els quals no s’estan respectant com hauria de ser els seus drets han de poder manifestarse contra el poder polític, ja que si no seria injust i il.legítim.

    Contestar Cancel·la
  • Olivia Sorensen Giro
    Olivia Sorensen Giro Dilluns, 02 Març 2020

    A classe s’ens va plantejar la següent pregunta : són les lleis qui creen els drets, o aquest són creats per un altre fonament? Personalment jo penso que els drets no són creats per les lleis, penso que nosaltres creem conjuntament unes obligacions, depenent dels nostres principis (osigui de la moral) de la nostre idea sobre el que es correcte i incorrecte, i un cop fonamentats aquest principis, els posem en comú, i creem les lleis, establint-hi així un ordre en la societat on es respectin obviament els drets. Per tant es podría dir que de la suma de la llei natural i del poder politic surgeixen les lleis escrites.

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    Jan Lázaro Dilluns, 02 Març 2020

    Com ja he dit, les lleis es fonamenten en la moral. Aleshores caldria preguntar-se: ¿ què és moral i que no ho és?. És una pregunta difícil de respondre, ja que, això ho respon l'estat natural, que fa que les persones tinguin un critèri propi que fa que posem en dubte allò que se'ns diu; en aquest cas, les lleis escrites.

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    JanLázaro Dilluns, 02 Març 2020

    El dret subjectiu és una capaçitat que genera una obligació en els altres, és a dir, per exemple, els humans tenim la capaçitat de caminar, i en aquest cas tenim el dret de caminar i de ser protegits perque sixò sigui posible.

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    JanLázaro Dilluns, 02 Març 2020

    El dret objectiu és un sistema de producción i aplicación de lleis que regulen la convivencia en un territori. Aquestes lleis están fundades amb la base dels drets naturals (moral).

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    Jan Lázaro Dilluns, 02 Març 2020

    Mols cops s'associa l'absència de lleis al caos i a fer el que un vol. No obstant, a part deles lleis escrites per l'estat civil també existeixen els drets naturals, altrement coneguts com la moral.

    Contestar Cancel·la
  • Marc Carrillo Laborda
    Marc Carrillo Laborda Dilluns, 02 Març 2020

    Locke parla de l'estat natural i de l'estat civil com a dimensions diferents de l'ésser humà que cohexisteixen i que poden xocar. Algunes lleis de l'estat (estat civil) poden xocar amb la nostra moral (estat natural), que és la capacitat de distingir entre el bé i el mal i actuar d'acord amb això. La moral no la podem perdre, ja que és natural, per tant les lleis escrites i la moral són dos criteris diferents i, per Locke un dret és una qualitat (característica) moral.

    Contestar Cancel·la
  • Ignasi Lasheras Quintas
    Ignasi Lasheras Quintas Diumenge, 08 Març 2020

    Excel·lent!!!

  • Convidat
    Patricia Revilla Segalà Dilluns, 02 Març 2020

    Però abans de qualsevol llei escrita, sempre va la llei natural (moral). Ja que el nostre criteri del bé i el mal està per sobre de la llei. Es a dir, els drets són capacitats morals independents al que les lleis diguin.Els drets, no neixen de les lleis sino que nixed de la nostra obligación moral.

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    Patricia Revilla Segalà Dilluns, 02 Març 2020

    En quest text, Locke diu que per compendre el poder polític em de considerar en quin estat es troba l'home naturalment.En l'estat natural, l'home gaudia d'una total llibertat i no depenia de la voluntat de cap altre home.Vivia en anarquia. No hi havia cap llei escrita, sino que els homes es regien per la llei natural a la que anomenem moral.La moral és un conjunt de normes que determinen el que està bé i el que està malament.

    Segons Loke, el poder polític és una correció de la naturalesa humana.Es a dir el que no ens dona la naturalesa, ho
    resol una necessitat ( Ex: tinc fred i tinc necessitat de calor, em poso un jersei).L'estat civil és la correcció de l'estat natural.

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    Violeta Fàbregas Balaguer Diumenge, 01 Març 2020

    Un exemple seria un professor pegant a un alumne , el nen no té la obligació de dejar que el pegin i les persones del voltan haurien d'ajudar a frenar-ho , ja que el professor no té dret a fer-ho.
    Aquesta obligació que la genera?
    Una de les respostes possibles seria la llei però hi ha en països que la llei canvia aleshores no és una resposta.
    La resposta més adequada és que neix de la nostra llei interior on sabem distinguir el bé del mal. Aquests pensaments els trobem a tota la humanitat encara que en cada persona canvia en algún aspecte, però sempre hi apereix una base, la moral.

    Contestar Cancel·la
  • Convidat
    Violeta Fàbregas Balaguer Diumenge, 01 Març 2020

    Volia respondre a un comentari i no he pogut, així que afegeix-ho el que volia contestar per aquí:
    Un dret s' ha de poder fer, ha de ser possible. Per exemple, el que havia dit el dani era que no tens dret a anar a la lluna, ja que, no ho pots realitzar així com així. Per tant, hem de tenir capacitat per fer-ho. Però no totes les capacitats tenen dret a ser realitzades. Un dels nostres fonaments per saber si la capacitat té dret a ser cumplida és la moral.

    Una altre cosa que afegeixo és que si un dret existeix, les persones del teu voltant t'han de deixar que el realitzis, i fins i tot t'han d'obligar i ajudar.

    Contestar Cancel·la
  • Hugo González Planas
    Hugo González Planas Diumenge, 01 Març 2020

    Els dret subjectius no són creats per la llei perquè són qualitats morals, capacitats morals que formen part de l'ésser humà, per tant és la llei que s'ha d'adaptar a aquests drets per respectar-los i no els drets a la llei.

    Contestar Cancel·la
  • Olivia Sorensen Giro
    Olivia Sorensen Giro Dilluns, 02 Març 2020

    Hi estic d’acord amb la part del comentari en la que esmentes que les capacitats morals que formen part de l’ésser humà, per tant que és la llei la que s’ha de adaptar a aquests drets i respetar-los, no obstant no hi estic gaire d’acord amb la teva part del comentari en la que comentes que els drets subjectius (és a dir la capacitat que genera una obligació en els altres) no són creats per les lleis ja que són qualitats morals. No hi estic d’acord ja que les lleis van estar creades per protegir als , i evitar que aquests es puguin veure afectats per la llibertat d’un altre, per tant si les lleis van estar creades per protegir las drets, els drets MAI no poden haver estat creats per la llei. Per tant en conclusió són els drets els que creen les lleis, les quals regulen la convivència en un Aquestes lleis van estar creades gràcies a que l’ésser humà tenia i té la capacitat de distingir del que está bé del mal (moral).

    Contestar Cancel·la
  • Hugo González Planas
    Hugo González Planas Dimarts, 03 Març 2020

    No acabo d'entendre molt bé en quin punt dius que no estàs d'acord amb el que he dit: primer dius que no estàs a favor de la idea que els drets subjectius no estiguin creats per les lleis i després dius que són qualitats morals.

    En coclusió, jo en cap moment dic que els drets hagin estat creats per les lleis, el que dic és que les lleis s'adapten als drets, doncs, tal i com dius tu, la finalitat d'aquestes es protegir-los

    Contestar Cancel·la
  • Hugo González Planas
    Hugo González Planas Diumenge, 01 Març 2020

    Per què tots els homes són iguals? És una pregunta que m'he fet quan llegia el text de Locke i sembla ser que l'autor diu que tots són iguals perquè tots han sigut creats per Deú i per tant, com que aquest no ha dit en cap moment que un sigui millor que l'altre o que un ha d'estar subordinat a un altre, s'entén que tots són iguals.

    Contestar Cancel·la
  • Per poder enviar comentaris primer has d'iniciar sessió

Deixa el teu comentari

Convidat
Convidat Dilluns, 29 Novembre 2021

Entrades Relacionades

No post has been created yet.

Login Alumno